Een lean overheid
- werkt stelselmatig aan het optimaliseren van haar werkprocessen,
- vertaalt politieke en bestuurlijke besluiten in concrete resultaten,
- stelt bij elk handelen de vraag: voor wie biedt dit toegevoegde waarde, en stelt daarbij de klant centraal,
- heeft een resultaatgerichte cultuur en is gericht op continu verbeteren,
- gaat daardoor optimaal met beperkte publieke middelen om, zonder dat dit ten koste van kwaliteit hoeft te gaan,
- durft in het verleden gegroeide werkwijzen ter discussie te stellen,
- werkt toegewijd samen, zowel binnen de organisatie, als met externe ‘stakeholders’,
- geniet vertrouwen van haar burgers.
In een lean organisatie
- zijn medewerkers professionals, die precies weten welke bijdrage zij leveren aan (een keten van) werkprocessen, omdat ze die keten zelf vormgeven en continu verbeteren,
- werken medewerkers met plezier samen aan steeds betere dienstverlening tegen een scherpe prijs,
- hebben medewerkers hun klanten voor ogen en weten zij welke toegevoegde waarde klanten wensen,
- is kwaliteit gezamenlijk gedefinieerd en op basis van continu leren in en toetsen aan de praktijk, en wordt deze permanent aangescherpt wordt,
- sturen leiders op een resultaatgerichte cultuur van continu verbeteren van de kwaliteit en efficiëntie van werkprocessen en staan zij daarin ten dienste van de professionals,
- zijn medewerkers daardoor professionals die weer echt hun vak kunnen uitoefenen en zijn zij niet gericht op suboptimalisatie van het eigen werk, maar op een bijdrage aan het integrale eindproduct,
- durven bestuurders op afstand te sturen omdat de processen ‘in control’ zijn,
- en zijn medewerkers trots op hun organisatie.
In uw (en onze) organisatie
- zijn er zeker elementen van deze ‘ideale’ organisatie te vinden,
- zijn er altijd substantiële verbetermogelijkheden in werkwijze, verbetercultuur en prestaties met behulp van de lean aanpak te bereiken,
- zet ODINTAKT zich met u in om uw verbeterpotentieel optimaal te benutten.