De 10 Lean Principes

Klantgerichtheid

  1. Doe alleen dingen met klantwaarde – Focus je op klantwaarde en langere termijn strategische doelen

Professionaliteit

  1. Zorg voor een regelmatige verdeling van werk (‘Heijunka’)
  2. Creëer standaarden en maak werk zichtbaar

Kwaliteit

  1. Zorg dat kwaliteit is ingebouwd op de werkplek, zodat het in één keer goed wordt gedaan (‘Jidoka’)

Efficiëntie

  1. Elimineer verspilling (‘Muda’) – Doe geen zaken die geen toegevoegde waarde voor de klant hebben
  2. Zorg voor een gestroomlijnd proces (‘Flow’) en bekort doorlooptijden

Leren en verbeteren

  1. Stuur consistent op (een mentaliteit van) processen continu verbeteren (‘Kaizen’) – Zorg voor een manier van werken waarbij leren, permanent verbeteren en gezamenlijke professionele ontwikkeling centraal staan
  2. Maak alleen gebruik van technologie als eindpunt van een verbeterslag

Integraliteit en samenwerken

  1. Zorg voor betrokkenheid van betrokken professionals, intern en extern
  2. Zorg voor leiders die de organisatiefilosofie begrijpen en in de vingers hebben